warsztaty oraz pokaz warsztatu realizowany jest z w ramach Łódzkich Obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru „Dotknij Teatru" 2015

Warsztaty:

Tożsamość zapisana w głosie.28.03. godz.10.00 - 12.30
29.03. godz.10.00 - 12.30
30.03. godz. 15.00 -18.00


Poleski Ośrodek Sztuki
ul. Krzemieniecka 2a


Opis:

Tematem warsztatu jest poznanie naturalnych, często nieuświadamianych możliwości głosowych wpływających na nasze relacje z ludźmi oraz na bycie skutecznym w procesie komunikacji. W kulturze współczesnej człowiek został wykorzeniony z ekspresji jaką został obdarzony przez naturę. Stresogenność naszego środowiska, formy i konwencje, w które jesteśmy zmuszeni włożyć nasze ciało pozbawiają nas naturalnych środków wyrazu. Będziemy poszukiwać takich relacji ciała, głosu i przestrzeni , aby ciało i głos funkcjonowały w sposób harmonijny w pełni określając charakter wypowiedzi. Za pomocą głosu, każdy jest w stanie wyrazić odległość, kubaturę przestrzeni, relacje jakie tworzy z drugim człowiekiem, bądź grupą, tym samym pełniej określić obecność. Uczestnicy warsztatu poznają metody kształtowania barwy głosu – pracy z rezonatorami – miejscami w ciele, które zmieniają barwę głosu; zakresu utrzymywania rezonansu z określoną przestrzenią; kształtowaniu postawy ciała wobec rozmówcy, czy grupy słuchaczy. Nie jest to praca, która polegałaby na naśladowaniu, ale praca wewnętrzna, która kształtuje naszą postawę i głos.

Każde spotkanie warsztatowe składa się z dwóch części. Pierwsza część to przygotowanie, druga są to ćwiczenia w relacji z przestrzenią i osobami.

Przygotowanie zawiera ćwiczenia, które dotyczą świadomości ciała, niezbędnej przy pracy z głosem. Między innymi są one kompilacją ćwiczeń oddechowych, elementów tai-chi oraz jogi. Obecne są również głosowe ćwiczenia oparte na biomechanice ciała, które pozwolą odnaleźć miejsca rezonujące w ciele.

Ćwiczenia w relacji z przestrzenią i osobami oparte są na zadaniach aktorskich zorientowanych na przestrzeń i komunikację. Są związane z byciem „wobec” określonej przestrzeni – w inny sposób będziemy się poruszać i modulować głos w przestrzeni audytoryjnej, w inny sposób w sali konferencyjnej, a inaczej w przestrzeni kameralnej; w inny sposób mówimy do jednej osoby, inaczej do wielu osób itd.

Ostatnim etapem będzie wstęp do pracy teatralnej w oparciu o działanie z głosem. Korzystając z ćwiczeń w oparciu o zadania aktorskie związane z przestrzenią, gdzie ciało, głos i intencja współpracują ze sobą w harmonijny sposób możemy również budować dramaturgię sceniczną. Pracując tą metodą można stworzyć spektakl teatralny, czy koncert muzyczny.

Będziemy odsłaniać kolejne fazy pracy nad działaniem scenicznym (spektaklem lub koncertem).

W pierwszej fazie projektu musi powstać scenariusz przestrzenno-wyobrażeniowy. Posługując się nim aktor „lokuje swój głos” pracując z rezonansem sali oraz barwami głosu, kierując i modulując głos w konkretnej kubaturze przestrzeni (biorąc pod uwagę takie wartości jak dystans, kształt, położenie) charakteryzuje jednocześnie tę przestrzeń. Może być gęsta, lepka, szklana, wypełniona pyłem itp.  

Nakładając odpowiednio tekst na działanie aktora z rozpisanym wcześniej scenariuszem przestrzenno-wyobrażeniowym osiągamy interesujące środki wyrazu.


Zapraszamy osoby dorosłe zainteresowane pracą teatralną lub śpiewem. 


Ilość miejsc ograniczona.


Zgłoszenia +48 506 170 150Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
Pokaz warsztatu:

Tożsamość zapisana w głosie – nazywanie siebie, nazywanie świata

28.03.2015 o godz.13.30-15.30


Poleski Ośrodek Sztuki
ul. Krzemieniecka 2a


Tematem pokazu jest poznanie naturalnych, często nieuświadamianych możliwości głosowych wpływających na nasze relacje z ludźmi oraz na bycie skutecznym w procesie komunikacji. W kulturze współczesnej człowiek został wykorzeniony z ekspresji jaką został obdarzony przez naturę. Stresogenność naszego środowiska, formy i konwencje, w które jesteśmy zmuszeni włożyć nasze ciało pozbawiają nas naturalnych środków wyrazu. Grupa poszukuje takich relacji ciała, głosu i przestrzeni , aby ciało i głos funkcjonowały w sposób harmonijny w pełni określając charakter wypowiedzi. Za pomocą głosu, każdy jest w stanie wyrazić odległość, kubaturę przestrzeni, relacje jakie tworzy z drugim człowiekiem, bądź grupą, tym samym pełniej określić obecność. Uczestnicy pokazu poznają metody kształtowania barwy głosu – pracy z rezonatorami – miejscami w ciele, które zmieniają barwę głosu; zakresu utrzymywania rezonansu z określoną przestrzenią; kształtowaniu postawy ciała wobec rozmówcy, czy grupy słuchaczy. Nie jest to praca, która polegałaby na naśladowaniu, ale praca wewnętrzna, która kształtuje naszą postawę i głos.

Autorska metoda liderki grupy, która zostanie zaprezentowana jest związana ze świadomym kształtowaniem głosu i ciała, z wykorzystaniem naturalnych sposobów działania zapisanych w naszym ciele. Poprzez prace na bazie prostych zadań mających swoje źródło w teatrze, związanych z przestrzenią i relacją osobową zostają uruchomione rezonatory (miejsca wzmacniające dźwięk strun głosowych), za pomocą których człowiek jest w stanie zdefiniować przestrzeń, relacje, które chce zbudować oraz nadać charakter swojej wypowiedzi mówionej lub śpiewanej. Prowadzi to do pełnego wyrażania zarówno w życiu codziennym, jak i na scenie – owego bycia tu i teraz, mowy ciała, której integralną część stanowi głos.

Korzystając z ćwiczeń w oparciu o zadania aktorskie związane z przestrzenią, gdzie ciało, głos i intencja współpracują ze sobą w harmonijny sposób możemy również budować dramaturgię sceniczną. Pracując tą metodą można stworzyć spektakl teatralny, czy koncert muzyczny.

Będziemy odsłaniać kolejne fazy pracy nad działaniem scenicznym (spektaklem lub koncertem).

W pierwszej fazie projektu musi powstać scenariusz przestrzenno-wyobrażeniowy. Posługując się nim aktor „lokuje swój głos” pracując z rezonansem sali oraz barwami głosu, kierując i modulując głos w konkretnej kubaturze przestrzeni (biorąc pod uwagę takie wartości jak dystans, kształt, położenie) charakteryzuje jednocześnie tę przestrzeń. Może być gęsta, lepka, szklana, wypełniona pyłem itp.  


Nakładając odpowiednio tekst na działanie aktora z rozpisanym wcześniej scenariuszem przestrzenno-wyobrażeniowym osiągamy interesujące środki wyrazu. 

Wstęp wolny - wejściówki

Zgłoszenia: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +48 506 170 150; Poleski Ośrodek Sztuki, ul. Krzemieniecka 2a, tel. tel.: 42 686 02 59, 42 688 14 18 

 


biogramy:

Agnieszka Kowalska-Owczarek założyciel „Laboratorium głosu”; uczestnik projektów realizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, m.in. szkoły letniej w 2007 r. „Techniki źródłowe – źródła technikaktorka Teatru Officium (2005, 2006), z którym zrealizowała Interdyscyplinarny projekt: ”Przyjdź” wielokrotnie nagradzany na Ogólnopolskich Festiwalach Teatralnych; teatrolog (UŁ); artysta plastyk (ASP Łódź). Wokalistka, autorka i współautorka muzyki łódzkiego zespołu Agnellus (Agnes’band 2000 – 2009). www.agnellus.art.plRedaktor graficzny kwartalnika artystyczno-literackiego ARTERIE. Wielokrotnie nagradzana. Wystawy i prezentacje w kraju i zagranicą. W swoich pracach łączy formy wizualne z działaniem, które wywodzi z poszukiwań w obrębie ciała i głosu.

Adam Rymarz

Wokalista obdarzony niezwykle ciepłą barwą głosu oraz słuchem absolutnym, z powodzeniem poruszający się zarówno w repertuarze estradowym  jak i muzyce improwizowanej. Jest absolwentem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (wokalistyka jazzowa) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (chóralistyka i edukacja muzyczna). Otrzymał wiele nagród i wyróżnień Z łódzkim pianistą jazzowym Witoldem Janiakiem stworzył poruszający program "Pieśni Pasyjne". Jest również solistą w projekcie Leny Ledoff "Jazz Loves Barok!".

 

Małgorzata Augustyniak

uczestniczka „Laboratorium głosu”, wieloletnia uczestniczka zajęć teatralnych w Pracowni Form Teatralnych Pałacu Młodzieży; uczestniczka licznych warsztatów teatralnych, zorientowanych zarówno na pracę z ciałem jak i z głosem, m.in. w Instytucie J. Grotowskiego, Chorei, Fundacji OVO; prowadzi poszukiwania twórcze w różnych dziedzinach, jedną z nich jest praca z głosem; okazjonalnie lektorka filmowa; zawodowo – architekt.