Od 1. 12. 2016 r. do 31. 12. 2017 r. – projekt partnerski „W Europie, z nami czy bez nas - losy wykluczonych i obcych”, którego koordynatorem jest Poleski Ośrodek Sztuki. Projekt, realizowany jest w ramach programu Erasmus+, akcja KA2, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji osób dorosłych. Naszymi partnerami są: dwie organizacje z Bułgarii a także organizacje ze Słowacji, Macedonii, Austrii i Niemiec. Projekt ma charakter edukacyjny. W ramach projektu partnerzy zorganizują 2 pięciodniowe międzynarodowe spotkania szkoleniowe. Nadrzędnym celem projektu jest podnoszenie poziomu kształcenia i kwalifikacji oraz uczenie się przez całe życie. Dzięki rozwijaniu współpracy i wymianie doświadczeń organizacji z krajów partnerskich w dziedzinie działań na rzecz integracji i włączania osób zagrożonych wykluczeniem, edukatorzy zwiększają posiadane kwalifikacje, jak również uzyskują nowe i szlifują posiadane umiejętności psychologiczne, interpersonalne i metodyczne, niezbędne w pracy z „podopiecznymi”. Grupę docelową stanowią edukatorzy pracujący z osobami zagrożonymi marginalizacją (m.in. z seniorami, osobami z deficytami edukacyjnymi, imigrantami, ofiarami przemocy, osobami w trudnej sytuacji ze szczególnym uwzględnieniem losów kobiet) wraz ze swoimi „podopiecznymi”. Problemem szczególnej wagi jest temat migracji. Do istoty problemów staramy się docierać stosując trzy uzupełniające się metody: wywiadu biograficznego, rozmów biograficznych i dramy. Projekt realizowany jest w ramach współpracy międzynarodowej, ponieważ porusza niezwykle aktualne problemy społeczne, z jakimi w różnym stopniu borykają się wszystkie kraje europejskie. Najważniejszym z nich jest kryzys migracyjny - jedno z najbardziej dramatycznych i złożonych zjawisk współczesności.

 

Przejdź do strony projektu TUTAJ

Logo.png

 erasmus-logo-high-resolution.jpg

Letnia szkoła jogi jest propozycją skierowaną do mieszkańców miasta, którzy letni okres spędzają w mieście oraz do dzieci w wieku 6-12. Szkoła mieści się w ogrodzie, na terenie Poleskiego Ośrodka Sztuki w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni, w okresie od czerwca do sierpnia. W trakcie letniej szkoły odbywać się będą regularne zajęcia jogi na poziomie ogólnym, zajęcia dla dzieci, warsztaty pogłębionej praktyki, oraz wspólne obchody Międzynarodowego Dnia Jogi. Szkoła jogi powstanie jako propozycja zadbania o zdrowie i dobre samopoczucie. Atmosfera ogrodu sprzyjać będzie odpoczynkowi a praktyka wzmocni ciała i zregeneruje uczestników. Organizatorem Letniej szkoły jogi jest nieformalna grupa Letnich aktywistów, realizująca projekt w ramach konkursu Grant na lepszy start 2017.

 

baner grant LO FIO2017

„Dofinansowano ze środków zadania "Grant na lepszy start" 2017 współfinansowanego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich realizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej”.

WSTĘP WOLNY na wszystkie wydarzenia!

Ze względu na przestrzeń otwartą ogrodu, nie ma ograniczonej liczby uczestników.
W razie niepogody ćwiczymy w budynku. Zapisy obowiązują tylko na warsztaty towarzyszące: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zabierz ze sobą wygodny strój do ćwiczeń!

Śledź wydarzenia projektu na stronie bloga: https://letniaszkolajogi.wixsite.com/2017

logo proste

Święto jogi w ogrodzie. Działaniem kulminacyjnym Letniej szkoły jogi jest wspólne świętowanie z okazji Międzynarodowego Dnia Jogi zaplanowane na 25 czerwca w godzinach 17.15–21.30. Popołudnie otworzy grupa jogi dla dzieci. O godzinie 18.00 w ogrodzie rozpocznie się wernisaż prac fotograficznych nadesłanych przez uczestników. Zebrana publiczność będzie mogła wysłuchać wykładu oraz uczestniczyć w zajęciach jogi prowadzonych przez Aleksandrę Zdziechowską. Finałem wieczoru będzie koncert mis i gongów w ogrodzie. Podczas wieczoru odbędzie się loteryjka z rozdaniem drobnych upominków oraz wegański poczęstunek przygotowany przez członków bhakti joga w Łodzi.

 

"Eko-magiczne wakacje" to projekt wakacyjny adresowany do dzieci w wieku od 7-12 lat. W dniach od 1-12 sieprnia, codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 – 15:00 zapraszamy na warsztaty, wycieczki i akcje społeczne, które mają za zadanie wyzwolić twórcze myślenie o szeroko rozumianej ekologii. Atrakcje zaplanowane na ten czas: Warsztaty plastyczne, w czasie których uczestnicy wykonają: domki dla owadów, koperty z nasionami z papieru czerpanego, tabliczki z hasłami ekologicznymi, mapkę miejsc skupujących surowce wtórne. Warsztaty ogrodnicze poświęcone: nauce sadzenia i uprawy warzyw i ziół, sadzenie ziół na terenie osiedla w gazonach i skrzyniach z odzysku. Warsztaty ekologiczne poświęcone będa sprawom żywienia. Uczestnicy dowiedzą się o : składnikach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, poznają czym jest rafinacja i jej wpływ na produkty, wypróbują diety wegetariańską i wegańską oraz ich warianty, nauczą się odczytywać informacje zawarte na etykietach produktów, poznają możliwości wykorzystania naturalnych produktów w kosmetyce, gospodarstwie domowym i medycynie. Wezmą udział w wycieczkach do: oczyszczalni ścieków, gdzie dowiedzą się o ilości zużywanej wody w różnych procesach technologicznych, poznają proces oczyszczania wody w oczyszczalni, oszczędzania wody w domu i wpływie używanych detergentów na jej stan. Odwiedzą gospodarstwo agroturystyczne, gdzie poznają metody tradycyjnej uprawy zbóż oraz warzyw i owoców. Zobaczą hodowlę drobiu i zwierząt. Wezmą udział w degustacji naturalnych produktów wyprodukowanych w gospodarstwie. W Ogródzie Botanicznym zobaczą plantację ziół – nauczą się rozpoznawać zioła, a także dowiedzą się o ich zastosowaniu w kosmetyce, medycynie i kuchni. Obiektem kolejnej wycieczki będzie osiedle domów ekologicznych, gdzie dzieci zapoznają się z nowoczesnymi technologiami budowania domów z naturalnych surowców tj. drewno słoma i glina. Poznają zalety takiego budownictwa. Ważnym elemnetem projektu będzie udział w zainicjowanych akcjach społecznych polegających na wspólnym z jego mieszkańcami sprzątaniem osiedla oraz zbiórką sprawnych zabawek i ubranek dziecięcych, które będą przekazane potrzebującym. Na zakończenie projektu zaprezentujemy film, który powstanie w trakcie jego trwania. Zapraszamy dzieci zainteresowane problemami szeroko rozuminanej ekologii. Udział bezpłatny.
"Eko-magiczne wakacje" to projekt wakacyjny adresowany do dzieci w wieku od 7-12 lat. W dniach od 1-12 sieprnia, codziennie od poniedziałku do piątku w godz. 10:00 – 15:00 zapraszamy na warsztaty, wycieczki i akcje społeczne, które mają za zadanie wyzwolić twórcze myślenie o szerpko rozumianej ekologii. Atrakcji zaplanowane na ten czas: Warsztaty plastyczne, w czasie których uczestnicy wykonają: domki dla owadów, koperty z nasionami z papieru czerpanego, tabliczki z hasłami ekologicznymi, mapkę miejsc skupujących surowce wtórne. Warsztaty ogrodnicze poświęcone: nauce sadzenia i uprawy warzyw i ziół, sadzenie ziół na terenie osiedla w gazonach i skrzyniach z odzysku. Warsztaty ekologiczne poświęcone będa sprawom żywienia. Uczestnicy dowiedzą się o : składnikach niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, poznają czym jest rafinacja i jej wpływ na produkty, wypróbują diety wegetariańską i wegańską oraz ich warianty, nauczą się odczytywać informacje zawarte na etykietach produktów, poznają możliwości wykorzystania naturalnych produktów w kosmetyce, gospodarstwie domowym i medycynie. Wezma udział w wycieczkach do: oczyszczalni ścieków gdzie dowiedzą się o ilości zużywanej wody w różnych procesach technologicznych, poznają proces oczyszczania wody w oczyszczalni, oszczędzania wody w domu i wpływie używanych detergentów na jej stan. Odwiedzą gospodarstwo agroturystyczne gdzie poznają metody tradycyjnej uprawy zbóż oraz warzyw i owoców. Zobaczą hodowlę drobiu i zwierząt. Wezmą udział w degustacji naturalnych produktów wyprodukowanych w gospodarstwie. W Ogródzie Botanicznym zobaczą plantację ziół – nauczą się rozpoznawać zioła, a także dowiedzą się o ich zastosowaniu w kosmetyce, medycynie i kuchni. Obiektem kolejnej wycieczki będzie osiedle domów ekologicznych, gdzie dzieci zapoznają się z nowoczesnymi technologiami budowania domów z naturalnych surowców tj. drewno słoma i glina. Poznają zalety takiego budownictwa. Ważnym elemnetem projektu będzie udział w zainicjowanych akcjach społecznych polegających na wspólnym z jego mieszkańcami sprzątaniem osiedla oraz zbiórką sprawnych zabawek i ubranek dziecięcych, które będą przekazane otrzebującym. Na zakończenie projektu zaprezentujemy film, który powstanie w trakcie jego trwania. Zapraszamy dzieci zainteresowane problemami szeroko rozuminanej ekologii. Udział bezpłatny.

warsztaty oraz pokaz warsztatu realizowany jest z w ramach Łódzkich Obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru „Dotknij Teatru" 2015

Warsztaty:

Tożsamość zapisana w głosie.28.03. godz.10.00 - 12.30
29.03. godz.10.00 - 12.30
30.03. godz. 15.00 -18.00


Poleski Ośrodek Sztuki
ul. Krzemieniecka 2a


Opis:

Tematem warsztatu jest poznanie naturalnych, często nieuświadamianych możliwości głosowych wpływających na nasze relacje z ludźmi oraz na bycie skutecznym w procesie komunikacji. W kulturze współczesnej człowiek został wykorzeniony z ekspresji jaką został obdarzony przez naturę. Stresogenność naszego środowiska, formy i konwencje, w które jesteśmy zmuszeni włożyć nasze ciało pozbawiają nas naturalnych środków wyrazu. Będziemy poszukiwać takich relacji ciała, głosu i przestrzeni , aby ciało i głos funkcjonowały w sposób harmonijny w pełni określając charakter wypowiedzi. Za pomocą głosu, każdy jest w stanie wyrazić odległość, kubaturę przestrzeni, relacje jakie tworzy z drugim człowiekiem, bądź grupą, tym samym pełniej określić obecność. Uczestnicy warsztatu poznają metody kształtowania barwy głosu – pracy z rezonatorami – miejscami w ciele, które zmieniają barwę głosu; zakresu utrzymywania rezonansu z określoną przestrzenią; kształtowaniu postawy ciała wobec rozmówcy, czy grupy słuchaczy. Nie jest to praca, która polegałaby na naśladowaniu, ale praca wewnętrzna, która kształtuje naszą postawę i głos.

Każde spotkanie warsztatowe składa się z dwóch części. Pierwsza część to przygotowanie, druga są to ćwiczenia w relacji z przestrzenią i osobami.

Przygotowanie zawiera ćwiczenia, które dotyczą świadomości ciała, niezbędnej przy pracy z głosem. Między innymi są one kompilacją ćwiczeń oddechowych, elementów tai-chi oraz jogi. Obecne są również głosowe ćwiczenia oparte na biomechanice ciała, które pozwolą odnaleźć miejsca rezonujące w ciele.

Ćwiczenia w relacji z przestrzenią i osobami oparte są na zadaniach aktorskich zorientowanych na przestrzeń i komunikację. Są związane z byciem „wobec” określonej przestrzeni – w inny sposób będziemy się poruszać i modulować głos w przestrzeni audytoryjnej, w inny sposób w sali konferencyjnej, a inaczej w przestrzeni kameralnej; w inny sposób mówimy do jednej osoby, inaczej do wielu osób itd.

Ostatnim etapem będzie wstęp do pracy teatralnej w oparciu o działanie z głosem. Korzystając z ćwiczeń w oparciu o zadania aktorskie związane z przestrzenią, gdzie ciało, głos i intencja współpracują ze sobą w harmonijny sposób możemy również budować dramaturgię sceniczną. Pracując tą metodą można stworzyć spektakl teatralny, czy koncert muzyczny.

Będziemy odsłaniać kolejne fazy pracy nad działaniem scenicznym (spektaklem lub koncertem).

W pierwszej fazie projektu musi powstać scenariusz przestrzenno-wyobrażeniowy. Posługując się nim aktor „lokuje swój głos” pracując z rezonansem sali oraz barwami głosu, kierując i modulując głos w konkretnej kubaturze przestrzeni (biorąc pod uwagę takie wartości jak dystans, kształt, położenie) charakteryzuje jednocześnie tę przestrzeń. Może być gęsta, lepka, szklana, wypełniona pyłem itp.  

Nakładając odpowiednio tekst na działanie aktora z rozpisanym wcześniej scenariuszem przestrzenno-wyobrażeniowym osiągamy interesujące środki wyrazu.


Zapraszamy osoby dorosłe zainteresowane pracą teatralną lub śpiewem. 


Ilość miejsc ograniczona.


Zgłoszenia +48 506 170 150Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  
Pokaz warsztatu:

Tożsamość zapisana w głosie – nazywanie siebie, nazywanie świata

28.03.2015 o godz.13.30-15.30


Poleski Ośrodek Sztuki
ul. Krzemieniecka 2a


Tematem pokazu jest poznanie naturalnych, często nieuświadamianych możliwości głosowych wpływających na nasze relacje z ludźmi oraz na bycie skutecznym w procesie komunikacji. W kulturze współczesnej człowiek został wykorzeniony z ekspresji jaką został obdarzony przez naturę. Stresogenność naszego środowiska, formy i konwencje, w które jesteśmy zmuszeni włożyć nasze ciało pozbawiają nas naturalnych środków wyrazu. Grupa poszukuje takich relacji ciała, głosu i przestrzeni , aby ciało i głos funkcjonowały w sposób harmonijny w pełni określając charakter wypowiedzi. Za pomocą głosu, każdy jest w stanie wyrazić odległość, kubaturę przestrzeni, relacje jakie tworzy z drugim człowiekiem, bądź grupą, tym samym pełniej określić obecność. Uczestnicy pokazu poznają metody kształtowania barwy głosu – pracy z rezonatorami – miejscami w ciele, które zmieniają barwę głosu; zakresu utrzymywania rezonansu z określoną przestrzenią; kształtowaniu postawy ciała wobec rozmówcy, czy grupy słuchaczy. Nie jest to praca, która polegałaby na naśladowaniu, ale praca wewnętrzna, która kształtuje naszą postawę i głos.

Autorska metoda liderki grupy, która zostanie zaprezentowana jest związana ze świadomym kształtowaniem głosu i ciała, z wykorzystaniem naturalnych sposobów działania zapisanych w naszym ciele. Poprzez prace na bazie prostych zadań mających swoje źródło w teatrze, związanych z przestrzenią i relacją osobową zostają uruchomione rezonatory (miejsca wzmacniające dźwięk strun głosowych), za pomocą których człowiek jest w stanie zdefiniować przestrzeń, relacje, które chce zbudować oraz nadać charakter swojej wypowiedzi mówionej lub śpiewanej. Prowadzi to do pełnego wyrażania zarówno w życiu codziennym, jak i na scenie – owego bycia tu i teraz, mowy ciała, której integralną część stanowi głos.

Korzystając z ćwiczeń w oparciu o zadania aktorskie związane z przestrzenią, gdzie ciało, głos i intencja współpracują ze sobą w harmonijny sposób możemy również budować dramaturgię sceniczną. Pracując tą metodą można stworzyć spektakl teatralny, czy koncert muzyczny.

Będziemy odsłaniać kolejne fazy pracy nad działaniem scenicznym (spektaklem lub koncertem).

W pierwszej fazie projektu musi powstać scenariusz przestrzenno-wyobrażeniowy. Posługując się nim aktor „lokuje swój głos” pracując z rezonansem sali oraz barwami głosu, kierując i modulując głos w konkretnej kubaturze przestrzeni (biorąc pod uwagę takie wartości jak dystans, kształt, położenie) charakteryzuje jednocześnie tę przestrzeń. Może być gęsta, lepka, szklana, wypełniona pyłem itp.  


Nakładając odpowiednio tekst na działanie aktora z rozpisanym wcześniej scenariuszem przestrzenno-wyobrażeniowym osiągamy interesujące środki wyrazu. 

Wstęp wolny - wejściówki

Zgłoszenia: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +48 506 170 150; Poleski Ośrodek Sztuki, ul. Krzemieniecka 2a, tel. tel.: 42 686 02 59, 42 688 14 18 

 


biogramy:

Agnieszka Kowalska-Owczarek założyciel „Laboratorium głosu”; uczestnik projektów realizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, m.in. szkoły letniej w 2007 r. „Techniki źródłowe – źródła technikaktorka Teatru Officium (2005, 2006), z którym zrealizowała Interdyscyplinarny projekt: ”Przyjdź” wielokrotnie nagradzany na Ogólnopolskich Festiwalach Teatralnych; teatrolog (UŁ); artysta plastyk (ASP Łódź). Wokalistka, autorka i współautorka muzyki łódzkiego zespołu Agnellus (Agnes’band 2000 – 2009). www.agnellus.art.plRedaktor graficzny kwartalnika artystyczno-literackiego ARTERIE. Wielokrotnie nagradzana. Wystawy i prezentacje w kraju i zagranicą. W swoich pracach łączy formy wizualne z działaniem, które wywodzi z poszukiwań w obrębie ciała i głosu.

Adam Rymarz

Wokalista obdarzony niezwykle ciepłą barwą głosu oraz słuchem absolutnym, z powodzeniem poruszający się zarówno w repertuarze estradowym  jak i muzyce improwizowanej. Jest absolwentem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (wokalistyka jazzowa) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (chóralistyka i edukacja muzyczna). Otrzymał wiele nagród i wyróżnień Z łódzkim pianistą jazzowym Witoldem Janiakiem stworzył poruszający program "Pieśni Pasyjne". Jest również solistą w projekcie Leny Ledoff "Jazz Loves Barok!".

 

Małgorzata Augustyniak

uczestniczka „Laboratorium głosu”, wieloletnia uczestniczka zajęć teatralnych w Pracowni Form Teatralnych Pałacu Młodzieży; uczestniczka licznych warsztatów teatralnych, zorientowanych zarówno na pracę z ciałem jak i z głosem, m.in. w Instytucie J. Grotowskiego, Chorei, Fundacji OVO; prowadzi poszukiwania twórcze w różnych dziedzinach, jedną z nich jest praca z głosem; okazjonalnie lektorka filmowa; zawodowo – architekt.