Stowarzyszenie Obszary Kultury partnerem projektu Erasmus+
Od 1. 12. 2016 r. do 31. 12. 2017 r. – projekt partnerski „W Europie, z nami czy bez nas - losy wykluczonych i obcych”, którego koordynatorem jest Poleski Ośrodek Sztuki. Projekt, realizowany jest w ramach programu Erasmus+, akcja KA2, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji osób dorosłych. Naszymi partnerami są: dwie organizacje z Bułgarii a także organizacje ze Słowacji, Macedonii, Austrii i Niemiec. Projekt ma charakter edukacyjny. W ramach projektu partnerzy zorganizują 2 pięciodniowe międzynarodowe spotkania szkoleniowe. Nadrzędnym celem projektu jest podnoszenie poziomu kształcenia i kwalifikacji oraz uczenie się przez całe życie. Dzięki rozwijaniu współpracy i wymianie doświadczeń organizacji z krajów partnerskich w dziedzinie działań na rzecz integracji i włączania osób zagrożonych wykluczeniem, edukatorzy zwiększają posiadane kwalifikacje, jak również uzyskują nowe i szlifują posiadane umiejętności psychologiczne, interpersonalne i metodyczne, niezbędne w pracy z „podopiecznymi”. Grupę docelową stanowią edukatorzy pracujący z osobami zagrożonymi marginalizacją (m.in. z seniorami, osobami z deficytami edukacyjnymi, imigrantami, ofiarami przemocy, osobami w trudnej sytuacji ze szczególnym uwzględnieniem losów kobiet) wraz ze swoimi „podopiecznymi”. Problemem szczególnej wagi jest temat migracji. Do istoty problemów staramy się docierać stosując trzy uzupełniające się metody: wywiadu biograficznego, rozmów biograficznych i dramy. Projekt realizowany jest w ramach współpracy międzynarodowej, ponieważ porusza niezwykle aktualne problemy społeczne, z jakimi w różnym stopniu borykają się wszystkie kraje europejskie. Najważniejszym z nich jest kryzys migracyjny - jedno z najbardziej dramatycznych i złożonych zjawisk współczesności.
Przejdź do strony projektu TUTAJ
Zobacz i pobierz e-broszurę podsumowującą projekt TUTAJ
Letnia szkoła jogi
Letnia szkoła jogi jest propozycją skierowaną do mieszkańców miasta, którzy letni okres spędzają w mieście oraz do dzieci w wieku 6-12. Szkoła mieści się w ogrodzie, na terenie Poleskiego Ośrodka Sztuki w specjalnie zaaranżowanej przestrzeni, w okresie od czerwca do sierpnia. W trakcie letniej szkoły odbywać się będą regularne zajęcia jogi na poziomie ogólnym, zajęcia dla dzieci, warsztaty pogłębionej praktyki, oraz wspólne obchody Międzynarodowego Dnia Jogi. Szkoła jogi powstanie jako propozycja zadbania o zdrowie i dobre samopoczucie. Atmosfera ogrodu sprzyjać będzie odpoczynkowi a praktyka wzmocni ciała i zregeneruje uczestników. Organizatorem Letniej szkoły jogi jest nieformalna grupa Letnich aktywistów, realizująca projekt w ramach konkursu Grant na lepszy start 2017.
„Dofinansowano ze środków zadania "Grant na lepszy start" 2017 współfinansowanego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich realizowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej”.
WSTĘP WOLNY na wszystkie wydarzenia!
Ze względu na przestrzeń otwartą ogrodu, nie ma ograniczonej liczby uczestników.
W razie niepogody ćwiczymy w budynku. Zapisy obowiązują tylko na warsztaty towarzyszące: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zabierz ze sobą wygodny strój do ćwiczeń!
Śledź wydarzenia projektu na stronie bloga: https://letniaszkolajogi.wixsite.com/2017
Święto jogi w ogrodzie. Działaniem kulminacyjnym Letniej szkoły jogi jest wspólne świętowanie z okazji Międzynarodowego Dnia Jogi zaplanowane na 25 czerwca w godzinach 17.15–21.30. Popołudnie otworzy grupa jogi dla dzieci. O godzinie 18.00 w ogrodzie rozpocznie się wernisaż prac fotograficznych nadesłanych przez uczestników. Zebrana publiczność będzie mogła wysłuchać wykładu oraz uczestniczyć w zajęciach jogi prowadzonych przez Aleksandrę Zdziechowską. Finałem wieczoru będzie koncert mis i gongów w ogrodzie. Podczas wieczoru odbędzie się loteryjka z rozdaniem drobnych upominków oraz wegański poczęstunek przygotowany przez członków bhakti joga w Łodzi.
"Eko-magiczne wakacje"

"Eko-magiczne wakacje": 1-12.08.2016

"Tożsamość zapisana w głosie."
warsztaty oraz pokaz warsztatu realizowany jest z w ramach Łódzkich Obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru „Dotknij Teatru" 2015
Warsztaty:
Tożsamość zapisana w głosie.28.03. godz.10.00 - 12.30
29.03. godz.10.00 - 12.30
30.03. godz. 15.00 -18.00
Poleski Ośrodek Sztuki
ul. Krzemieniecka 2a
Opis:
Tematem warsztatu jest poznanie naturalnych, często nieuświadamianych możliwości głosowych wpływających na nasze relacje z ludźmi oraz na bycie skutecznym w procesie komunikacji. W kulturze współczesnej człowiek został wykorzeniony z ekspresji jaką został obdarzony przez naturę. Stresogenność naszego środowiska, formy i konwencje, w które jesteśmy zmuszeni włożyć nasze ciało pozbawiają nas naturalnych środków wyrazu. Będziemy poszukiwać takich relacji ciała, głosu i przestrzeni , aby ciało i głos funkcjonowały w sposób harmonijny w pełni określając charakter wypowiedzi. Za pomocą głosu, każdy jest w stanie wyrazić odległość, kubaturę przestrzeni, relacje jakie tworzy z drugim człowiekiem, bądź grupą, tym samym pełniej określić obecność. Uczestnicy warsztatu poznają metody kształtowania barwy głosu – pracy z rezonatorami – miejscami w ciele, które zmieniają barwę głosu; zakresu utrzymywania rezonansu z określoną przestrzenią; kształtowaniu postawy ciała wobec rozmówcy, czy grupy słuchaczy. Nie jest to praca, która polegałaby na naśladowaniu, ale praca wewnętrzna, która kształtuje naszą postawę i głos.
Każde spotkanie warsztatowe składa się z dwóch części. Pierwsza część to przygotowanie, druga są to ćwiczenia w relacji z przestrzenią i osobami.
Przygotowanie zawiera ćwiczenia, które dotyczą świadomości ciała, niezbędnej przy pracy z głosem. Między innymi są one kompilacją ćwiczeń oddechowych, elementów tai-chi oraz jogi. Obecne są również głosowe ćwiczenia oparte na biomechanice ciała, które pozwolą odnaleźć miejsca rezonujące w ciele.
Ćwiczenia w relacji z przestrzenią i osobami oparte są na zadaniach aktorskich zorientowanych na przestrzeń i komunikację. Są związane z byciem „wobec” określonej przestrzeni – w inny sposób będziemy się poruszać i modulować głos w przestrzeni audytoryjnej, w inny sposób w sali konferencyjnej, a inaczej w przestrzeni kameralnej; w inny sposób mówimy do jednej osoby, inaczej do wielu osób itd.
Ostatnim etapem będzie wstęp do pracy teatralnej w oparciu o działanie z głosem. Korzystając z ćwiczeń w oparciu o zadania aktorskie związane z przestrzenią, gdzie ciało, głos i intencja współpracują ze sobą w harmonijny sposób możemy również budować dramaturgię sceniczną. Pracując tą metodą można stworzyć spektakl teatralny, czy koncert muzyczny.
Będziemy odsłaniać kolejne fazy pracy nad działaniem scenicznym (spektaklem lub koncertem).
W pierwszej fazie projektu musi powstać scenariusz przestrzenno-wyobrażeniowy. Posługując się nim aktor „lokuje swój głos” pracując z rezonansem sali oraz barwami głosu, kierując i modulując głos w konkretnej kubaturze przestrzeni (biorąc pod uwagę takie wartości jak dystans, kształt, położenie) charakteryzuje jednocześnie tę przestrzeń. Może być gęsta, lepka, szklana, wypełniona pyłem itp.
Nakładając odpowiednio tekst na działanie aktora z rozpisanym wcześniej scenariuszem przestrzenno-wyobrażeniowym osiągamy interesujące środki wyrazu.
Zapraszamy osoby dorosłe zainteresowane pracą teatralną lub śpiewem.
Ilość miejsc ograniczona.
Zgłoszenia +48 506 170 150, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. Pokaz warsztatu:
Tożsamość zapisana w głosie – nazywanie siebie, nazywanie świata
28.03.2015 o godz.13.30-15.30
Poleski Ośrodek Sztuki
ul. Krzemieniecka 2a
Tematem pokazu jest poznanie naturalnych, często nieuświadamianych możliwości głosowych wpływających na nasze relacje z ludźmi oraz na bycie skutecznym w procesie komunikacji. W kulturze współczesnej człowiek został wykorzeniony z ekspresji jaką został obdarzony przez naturę. Stresogenność naszego środowiska, formy i konwencje, w które jesteśmy zmuszeni włożyć nasze ciało pozbawiają nas naturalnych środków wyrazu. Grupa poszukuje takich relacji ciała, głosu i przestrzeni , aby ciało i głos funkcjonowały w sposób harmonijny w pełni określając charakter wypowiedzi. Za pomocą głosu, każdy jest w stanie wyrazić odległość, kubaturę przestrzeni, relacje jakie tworzy z drugim człowiekiem, bądź grupą, tym samym pełniej określić obecność. Uczestnicy pokazu poznają metody kształtowania barwy głosu – pracy z rezonatorami – miejscami w ciele, które zmieniają barwę głosu; zakresu utrzymywania rezonansu z określoną przestrzenią; kształtowaniu postawy ciała wobec rozmówcy, czy grupy słuchaczy. Nie jest to praca, która polegałaby na naśladowaniu, ale praca wewnętrzna, która kształtuje naszą postawę i głos.
Autorska metoda liderki grupy, która zostanie zaprezentowana jest związana ze świadomym kształtowaniem głosu i ciała, z wykorzystaniem naturalnych sposobów działania zapisanych w naszym ciele. Poprzez prace na bazie prostych zadań mających swoje źródło w teatrze, związanych z przestrzenią i relacją osobową zostają uruchomione rezonatory (miejsca wzmacniające dźwięk strun głosowych), za pomocą których człowiek jest w stanie zdefiniować przestrzeń, relacje, które chce zbudować oraz nadać charakter swojej wypowiedzi mówionej lub śpiewanej. Prowadzi to do pełnego wyrażania zarówno w życiu codziennym, jak i na scenie – owego bycia tu i teraz, mowy ciała, której integralną część stanowi głos.
Korzystając z ćwiczeń w oparciu o zadania aktorskie związane z przestrzenią, gdzie ciało, głos i intencja współpracują ze sobą w harmonijny sposób możemy również budować dramaturgię sceniczną. Pracując tą metodą można stworzyć spektakl teatralny, czy koncert muzyczny.
Będziemy odsłaniać kolejne fazy pracy nad działaniem scenicznym (spektaklem lub koncertem).
W pierwszej fazie projektu musi powstać scenariusz przestrzenno-wyobrażeniowy. Posługując się nim aktor „lokuje swój głos” pracując z rezonansem sali oraz barwami głosu, kierując i modulując głos w konkretnej kubaturze przestrzeni (biorąc pod uwagę takie wartości jak dystans, kształt, położenie) charakteryzuje jednocześnie tę przestrzeń. Może być gęsta, lepka, szklana, wypełniona pyłem itp.
Nakładając odpowiednio tekst na działanie aktora z rozpisanym wcześniej scenariuszem przestrzenno-wyobrażeniowym osiągamy interesujące środki wyrazu.
Wstęp wolny - wejściówki
Zgłoszenia: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., +48 506 170 150; Poleski Ośrodek Sztuki, ul. Krzemieniecka 2a, tel. tel.: 42 686 02 59, 42 688 14 18
biogramy:
Agnieszka Kowalska-Owczarek założyciel „Laboratorium głosu”; uczestnik projektów realizowanych przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, m.in. szkoły letniej w 2007 r. „Techniki źródłowe – źródła technik; aktorka Teatru Officium (2005, 2006), z którym zrealizowała Interdyscyplinarny projekt: ”Przyjdź” wielokrotnie nagradzany na Ogólnopolskich Festiwalach Teatralnych; teatrolog (UŁ); artysta plastyk (ASP Łódź). Wokalistka, autorka i współautorka muzyki łódzkiego zespołu Agnellus (Agnes’band 2000 – 2009). www.agnellus.art.plRedaktor graficzny kwartalnika artystyczno-literackiego ARTERIE. Wielokrotnie nagradzana. Wystawy i prezentacje w kraju i zagranicą. W swoich pracach łączy formy wizualne z działaniem, które wywodzi z poszukiwań w obrębie ciała i głosu.
Adam Rymarz
Wokalista obdarzony niezwykle ciepłą barwą głosu oraz słuchem absolutnym, z powodzeniem poruszający się zarówno w repertuarze estradowym jak i muzyce improwizowanej. Jest absolwentem Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej w Katowicach (wokalistyka jazzowa) oraz Akademii Muzycznej w Krakowie (chóralistyka i edukacja muzyczna). Otrzymał wiele nagród i wyróżnień Z łódzkim pianistą jazzowym Witoldem Janiakiem stworzył poruszający program "Pieśni Pasyjne". Jest również solistą w projekcie Leny Ledoff "Jazz Loves Barok!".
Małgorzata Augustyniak
uczestniczka „Laboratorium głosu”, wieloletnia uczestniczka zajęć teatralnych w Pracowni Form Teatralnych Pałacu Młodzieży; uczestniczka licznych warsztatów teatralnych, zorientowanych zarówno na pracę z ciałem jak i z głosem, m.in. w Instytucie J. Grotowskiego, Chorei, Fundacji OVO; prowadzi poszukiwania twórcze w różnych dziedzinach, jedną z nich jest praca z głosem; okazjonalnie lektorka filmowa; zawodowo – architekt.